اولویت آموزش غیرحضوری تا پایدار شدن شرایط/ مدارس فارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری است

۱۶ بازديد
اولویت آموزش غیرحضوری تا پایدار شدن شرایط/ مدارس فارس تا اطلاع ثانوی غیرحضوری است


به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خبرگزاری فارس در آستانه سال تحصیلی جدید، میزگردی با هدف بررسی چالش ها و فرصت های بازگشایی مدارس استان، برگزار کرد. در این میزگرد، که به صورت زنده از طریق اینستاگرام برای مخاطبین پخش می‌شد، جانشین استاندار فارس در ستاد مبارزه با کرونا، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش فارس و همچنین نمایندگان اولیاء و دانش آموزان، حضور داشتند. لیست بهترین هنرستان را از اینجا ببینید. 
وزارت آموزش و پرورش

در این میزگرد فعالیت های انجام شده در زمینه آماده سازی فضای مدارس برای شروع سال تحصیلی، اجرای طرح های بهداشتی، ساماندهی زیرساخت های مدارس، آماده سازی روحی و روانی دانش آموزان و خانواده ها برای بازگشایی حضوری مدارس بررسی شد و دغدغه های والدین و دانش آموزان نیز بیان‌ گردید.

عبدالرضا قاسم پور با تأکید بر اهمیت سلامت دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: حفظ سلامت دانش آموزان، اولویت اول ما بوده و این مسأله در تمام برنامه ها، مدنظر قرار دارد. جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مبارزه با کرونا همچنین اضافه کرد: تنزل کیفیت آموزشی در دوران کرونا به عنوان یکی از مهمترین دلایل ضرورت تامین زیرساخت‌های آموزش حضوری است و بازگشایی حضوری مدارس با توجه به سیاست‌های ستاد ملی کرونا و دستور ریاست‌جمهوری به مدارس اعلام شده و در این زمینه واکسیناسیون معلمان به اتمام رسیده و واکسیناسیون دانش آموزان‌ پایه های یازدهم‌ و دوازهم هم در حال انجام است. هنرستان

او افزود: تزریق واکسن به پایه های پایین تر در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت قرار دارد که امیدواریم با اتمام آن ها، زمینه حضور دانش‌آموزان در مدارس را داشته باشیم.
جانشین استاندار در ستاد مبارزه با کرونای استان، افزود: معیار حضوری شدن مدارس را وضعیت رنگ بندی استان مشخص می‌کند که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نقشه رنگ‌بندی جدید استان، هم اکنون به این صورت است که ۱۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان گراش در وضعیت آبی قرار دارد، اما این وضعیت پایدار نیست. بهترین هنرستان تهران

وی گفت: در ارتباط با چگونگی آموزش ها در مدارس سه سناریو محتمل است، احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزش‌ها به‌صورت حضوری و با شرایط عادی است.
سناریوی دوم، آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و شکل سوم، برگزاری غیرحضوری مدارس به‌صورت کامل است که البته بسته به شرایط استان و تصمیم گیری‌های ستاد مبارزه با کرونای استان، متفاوت خواهد بود.

محسن کلاری، معاون اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده اظهار داشت: شعار ما در بحث بازگشایی مدارس، استمرار آموزش، ارتقای کیفیت و تضمین سلامت دانش آموزان است. وی با اشاره به این که زیرساخت‌های لازم برای اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس، ایجاد شده است، بیان کرد: مدیران باید الزامات لازم را مهیا کنند و فضای امنی را برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم آورند که شورای مدرسه در این مورد تصمیم گیری می‌کند. بهترین هنرستان های تهران

او گفت: مدیران موظفند با هماهنگی کمیته سلامت مدرسه بر اساس چک‌لیست های ابلاغی، نسبت به ارزیابی میزان آمادگی مدارس خود، برای شروع فعالیت‌های حضوری اقدام کنند و پس از تایید منطقه یا ناحیه به خانواده‌ها اطلاع رسانی نمایند، درهرحال قبل از بررسی، تایید منطقه یا ناحیه و ابلاغ آن به مدیر، حضور مستمر روزانه دانش‌آموزان در مدرسه و در کلاس‌های درس مجاز نیست و آموزشها به صورت مجازی است. هنرستان های تهران
پانا
کلاری اضافه کرد: اما دو استثنا نیز داریم، اولین استثنا برای دانش‌آموزان شاخه‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای است و دروس مهارتی آنها به صورت حضوری آموزش داده می‌شود، در این گروه نیز استانداردهای بهداشتی باید رعایت شود که البته چون دروس مهارتی در کارگاه برگزار می‌شود، فضای کارگاه‌ها عمدتا بزرگ است اما اگر بزرگ نبود همان قاعده تقسیم‌بندی رعایت می‌شود.
 بهترین هنرستان دخترانه
وی ادامه داد: استثنای دوم، بچه‌های کلاس اولی هستند که تصمیم گرفتیم نه به طور کامل حضوری باشد بلکه ساعاتی در برخی روزها و محدود و با در نظر گرفتن شرایط و پروتکل‌ها در مدرسه حضور یابند تا با معلم و فضای کلاس و مدرسه انس بگیرند.

وی تصریح کرد: سعی می شود، آموزش دروس مهارتی هنرستانی‌ها و آموزش کلاس اولی‌ها(با در نظر گرفتن شرایط) حضوری شود و اینکه بازگشایی مدارس را به صورت تدریجی در نظر گرفتیم به این دلیل بود که مطمئن باشیم که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

کلاری در بخش دیگری در این‌ گفتگوی زنده اظهار داشت: شبکه شاد به عنوان تنها پلتفرم اصلی آموزش مجازی در کشور شناخته شده است که در سال گذشته توانست امکان دسترسی دانش آموزان به محتوی استاندارد و دسترسی اختصاصی دانش آموزان به مطالب آموزشی را فراهم کند.

او ادامه داد: در ابتدا پلتفرم شاد، صرفاً در کلاس، گروه و ارسال محتواهای درسی خلاصه می شد، اما با ارتقای این پلتفرم، امکان سرویس اجرای آزمون، پخش زنده یک طرفه و ارتباط دانش آموز و معلم در آن برقرار شد.کلاری همچنین خطاب به دانش آموزان و والدین آنها گفت: شما می‌توانید هر گونه سوال دغدغه و مشکلی را در سایت fars.medu.ir ثبت کنید. 

در پایان، مهمانان میزگرد، نکات اصلی که در بازگشایی مدارس، مورد توجه همه دستگاه های اجرایی قرار دارد را به صورت زیر اعلام کردند:
-حفظ سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها اولویت اصلی در فرایند بازگشایی حضوری مدارس است. -سلامت و ایمنی دانش‌آموز و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت، حق دانش‌آموزان است. بهترین هنرستان پسرانه
-عدالت در تأمین فرصت‌های آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مورد تأکید است. -لازم است افکار عمومی نسبت به ضرورت تقدم تعلیم و تربیت حضوری بر روش‌های غیرحضوری اقناع شود.
-آگاهی دانش‌آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌ها از نحوه رعایت بهداشت فردی ضروری است. - روند گسترش آموزش‌های حضوری، تدریجی است.
مهمانان قول حضور در دومین میزگرد را برای اوایل آذرماه دادند.
منبع: خبربان
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.